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Udine Palazzo Morpurgo - Trieste Magazzino delle Idee - 2018
Approfondimenti ⇒ cronologia 1960-74 ⇒ interviste sui quotidiani ⇒ ritagli dai giornali '63-'74 ⇒ interviste video → |
LE FORME DI COMUNICAZIONE E ORGANIZZAZIONE - UNA SOCIETA' IN MOVIMENTO |
OBLIKE SPOROČANJA IN ORGANIZIRANOSTI- RAZGIBANA DRUŽBA |
LIS FORMIS DI COMUNICAZION E DI ORGANIZAZION - UNE SOCIETÂT IN MOVIMENT |
La manifestazione, il corteo, l'occupazione, la disobbedienza sono strumenti di lotta e insieme momenti di incontro e riconoscimento, in cui si conferma la propria capacità di organizzazione. Con gli suoi striscioni, i cartelli, gli slogan, le canzoni, il corteo ci mostra alla città, o si affianca alla lotta dei lavoratori; con le sue soste presso le Istituzioni ci fa riconoscere come protagonisti con cui è necessario fare i conti. La disobbedienza, con l'occupazione, è la più odiata dal potere, perché diretta, non generica: lezioni interrotte, proteste negli autobus, repliche a voce ai "Baroni" scatenano spesso tentativi di denuncia alla magistratura. L'occupazione interrompe il funzionamento meccanico della scuola e il giocattolo del tacito consenso, permette di sperimentare modi nuovi di stare assieme e rifiuta il concetto baronale di "L'Università è mia", perché l'Università è del popolo, è "nostra". |
Manifestacije, povorke, okupacije in nepokorščina so hkrati bojno sredstvo in razpoznavni momenti organiziranosti gibanja. S transparenti, napisi, gesli in protestno pesmijo na povorkah postanemo študenti razvidni v mestu in pridruženi delavskim bojem. S postanki pred sedeži glavnih javnih ustanov sporočamo, da ni več mogoče mimo nas. Nepokorščina in zasedbe so neposredne, zato so najmanj po godu oblastem: prekinitve predavanj, protesti na avtobusih, glasno ugovarjanje »baronom« so večkrat povod za poskuse sodstvenih ovadb. Z zasedbo je tradicionalno hierarhično avtoritarno delovanje Univerze prekinjeno, preiskušajo se nove metode skupne delovne angažiranosti; »baronov« koncept 'Univerza je moja' se umakne konceptu 'Univerza je naša'.
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La manifestazion, il corteu, la ocupazion, la disubidience a son struments di lote e insiemi moments di incuintri e di ricognossiment, là che si conferme la proprie capacitât di organizazion. Cui siei strissons, i cartei, i sprocs, lis cjançons, il corteu nus mostre ae citât, e nus met dongje de lote dai lavoradôrs; cu lis sôs fermadis denant des Istituzions nus fâs ricognossi tant che protagoniscj che cun nô si à di fâ i conts. La disubidience, cu la ocupazion, e je la robe plui odeade dal podê, parcè che e je direte, no gjeneriche: lezions fermadis, protestis intai autobus, replichis a vôs ai "barons" a discjadenin dispès tentatîfs di denunzie ae magjistrature. La ocupazion e ferme il funzionament mecanic de scuele e il zuiatul dal consens cidin, e permet di sperimentâ mûts gnûfs di stâ insiemi e e refude il concet baronâl di "la universitât e je mê", parcè che la universitât e je dal popul, e je "nestre".
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Chi era “Padrone del mondo” aveva radio, televisione e molti giornali per diffondere la sua versione dei fatti. Il movimento risponde con gli strumenti che ha a disposizione: con la comunicazione scritta - volantini, striscioni, dazibao (cartelloni murali), scritte sul muro, cartelloni, riviste e libri - con la grafica dei manifesti, con la comunicazione "multimediale" - slogan, canzoni e canzonieri, dischi e concerti- con la parola presa nelle assemblee, gli slogan nei cortei ma anche prodotti più complessi come i film proiettati nei "cineforum" e discussi nei dibattiti che ne seguivano.
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Kdor je razpolagal z oblastjo, je širil svojo verzijo dogodkov preko Tv, radia in časopisov. Študentsko gibanje je uporabljalo njemu dosegljiva sredstva in načine: pisno sporočanje- letake, trasparente, datsibao oziroma »stenčase«, napise po zidovih, revije in knjige-, grafiko lepakov, tedanjo »multimedijsko« tehniko- gesla, pesem, koncerte-, prisvojeno besedo na zborovanjih, gesla na povorkah, kot tudi zahtevnejša izrazna sredstva- film v kinoforumih z debatami, ki so redno sledile projekcijam.
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Cui che al jere “paron dal mont” al veve radio, television e tancj gjornâi par difondi la sô version dai fats. Il moviment al rispuint cui struments che al à a disposizion: cu la comunicazion scrite, o ben volantins, strissons, dazibao (cartelons murâi), scritis sui mûrs, cartei, rivistis e libris; cu la grafiche dai manifescj, cu la comunicazion "multimediâl" - sprocs, cjançons e cjançonîrs, discs e concierts -; cu la peraule cjapade intes assembleis, cui sprocs intai corteus, ma ancje cun prodots plui complès tant che i cines proietâts intai "cineforum" e discutûts intai dibatiments che a vignivin daspò. |
⇒ “Divieto di affissione”: questo divieto appare particolarmente odioso al movimento. Non avendo a disposizione i mezzi di comunicazione dei gruppi dominanti bisognava infrangere le regole per farsi sentire. Nel "Maggio francese" la "Scuola di belle arti" diventa “Atelier populaire”. Si vuole usare l'arte per aiutare il movimento. Si volevano vendere i manifesti, invece vengono subito affissi sui muri. Per produrne tanti bisogna usare una tecnica rapida: la serigrafia. Dall'idea alla realizzazione di un laboratorio passa un pomeriggio. La tecnica impone le modalità dell’espressione: forme semplici e simboli efficaci. Nello stile "francese" dei manifesti verranno realizzate serigrafie sul "Che".
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⇒ »Plakatiranje preovedano« : ta prepoved je bila za gibanje težko prebavljiva, saj je bila prav njena kršitev pogoj za sporočanje. »Francoski maj« na primer je »Šolo lepih umetnosti« preimenoval v »Ljudski atelje«. Cilj je bil postaviti Umetnost v 'službo' gibanju. Uveljavila se je serigrafska tehnika, ki je omogočala naglo tiskanje in razmnoževanje visokega števila lepakov, ki jih je bilo treba v najkrajšem času nalepiti po zidovih. En sam popoldan je moral zadostovati za rojstvo ideje in njeno realizacijo v laboratoriju. Ta tehnika zahteva enostavne oblike in učinkovite simbole; znamenite so serigrafije s podobo Che Guevare v slogu francoskih manifestov.
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⇒ “Improibizion di afission”: cheste improibizion e je cetant odeose pal moviment. Cence vê a disposizion i mieçs di comunicazion dai grups dominants, al tocjave rompi lis regulis par fâsi sintî. Intal Mai francês, la “Scuele di bielis arts” e devente “Atelier populaire”. Si vûl doprâ la art par judâ il moviment. Si volevin vendi i manifescj, invezit a vegnin tacâts daurman tai mûrs. Par produsint une vore, si à di doprâ une tecniche svelte: la serigrafie. De idee ae realizazion di un laboratori, al passe un dopomisdì. La tecniche e impon lis modalitâts de espression: formis semplicis e simbui di impat. Intal stîl "francês" dai manifescj, a vignaran fatis serigrafiis sul "Che". |
Movimento… operaio, studentesco, femminista, cattolici del "dissenso", pacifista e antimilitarista, generazionale, liberazione sessuale, diritti civili, per la casa e comitati di quartiere, ecologista, soldati democratici (e proletari in divisa), carceri, sindacato di polizia, culturale (cinema, letteratura, canzone di protesta, grafica politica, fotografia etc.), controinformazione, psichiatria e medicina democratica, non-neutralità delle scienze, magistratura democratica, urbanisti, cooperativo, delle comuni...
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Gibanje...delavsko, študentsko, feministično, katoliških oporečnikov, pacifistično in protimilitaristično, generacijsko, za spolno osvobajanje, za človečanske pravice, za pravico do stanovanja in rajonskih odborov, ekologistično, za demokratizacijo vojaškega roka, za izboljšanje pogojev v zaporih, za sindikalno pravico policistov, kulturno ( kinematografija, književnost, protestna in uporniška pesem, politična grafika, fotografija itd.), protiinformacija, demokratično zdravstvo in psihjatrija, nepristranskost znanosti, demokratično sodstvo, zadružništvo, komune...
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Moviment… operari, studentesc, feminist, dai catolics "dissidents", pacifist e antimilitarist, gjenerazionâl, de liberazion sessuâl, dai dirits civîi, pe cjase e pai comitâts di cuartîr, ecologjist, dai soldâts democratics (e proletaris in monture), des presons, dal sindicât di polizie, culturâl (cine, leterature, cjançon di proteste, grafiche politiche, fotografie, e v.i.), de cuintriinformazion, de psichiatrie e de medisine democratiche, de no neutralitât des siencis, de magjistrature democratiche, dai urbaniscj, cooperatîf, des comunis... |
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IstituzioneNegata
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Rivoltafemminile
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“CONCORDO CON IL COMPAGNO CHE MI HA PRECEDUTO, MA …” |
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L'ASSEMBLEA E IL MOVIMENTO STUDENTESCO |
SKUPŠČINA IN ŠTUDENTSKO GIBANJE |
LA ASSEMBLEE E IL MOVIMENT STUDENTESC |
Sono gli anni del "baby boom": il numero dei giovani è in aumento. Nel 1969 finiscono i blocchi alle iscrizioni universitarie: se hai fatto 5 anni di Scuola Superiore puoi iscriverti a qualsiasi Facoltà. In pochi anni a Trieste gli studenti universitari passano da 8.000 a 14.000. Molti studenti sono fuori sede, friulani giunti in città. Le strutture ricettive insufficienti. Inizia la caccia ai posti letto nella vecchia casa dello studente, presso famiglie e in appartamenti. Tutto è difficile: letti e aule, trasporti e lezioni: gli studenti si domandano "ma dove siamo capitati?". Il movimento studentesco si radicalizza partendo da un disagio che diventa sempre più politico: è il diritto allo studio. |
To so leta, ko se pojavi „baby boom“: mladih je čedalje več. Leta 1969 ni več preprek k vpisom na univerzo: če si 5 let obiskoval višjo šolo se lahko vpišeš na katerokoli fakulteto. V nekaj letih tržaška univerza poskoči od 8 do 14 tisoč študentov. Mnogi prihajajo iz drugih krajev, predvsem furlani. Zanje je premalo bivališč. Začne se divji lov na sobe v starem študentskem domu, pri družinah in skupnih stanovanjih. Vse je zapleteno: postelje in avle, prevoz in predavanja in študenti se sprašujejo, kam so pravzaprav prišli. Študentsko gibanje postaja bolj radikalno izhajajoč iz nelagodja, ki postaja čedalje bolj politično, zahteva o pravici do študija. |
A son i agns dal "baby boom": il numar dai zovins al è in cressi. Intal 1969 a finissin i blocs aes iscrizions universitariis: se tu âs fat cinc agns di scuele superiôr tu puedis iscriviti a cualsisedi facoltât. In pôcs agns, a Triest i students universitaris a passin di 8.000 a 14.000. Tancj students a son fûr sede, furlans rivâts in citât. Lis struturis ricetivis a son insuficientis. E scomence la cjace ai puescj jet inte vecje cjase dal student, tes fameis e tai apartaments. Dut al è dificil, jets e aulis, traspuarts e lezions: i students si domandin "ma dulà sino capitâts?". Il moviment studentesc si radicalize partint di un disasi che al devente simpri plui politic, o ben il dirit al studi. |
A febbraio del '68 "Lettere e Filosofia" è occupata: un periodo di di creatività e speranza. E' un "no" alla scuola che allontana i lavoratori, all’autoritarismo, al modo di fare lezione ed esami, si vuole decidere il proprio piano di studi. Lo studente è un lavoratore, non un figlio, e il presalario può permettergli di vivere studiando. |
Februarja 1968 zasedejo literarno-filozofsko fakulteto. To je čas ustvarjalnosti in nad. Je odločen „ne“ pragu, ki preprečuje študij delavcem, avtoritarizmu, načinu, kakšna so predavanja in izpiti, vsak bi rad odločal o osebnem študijskem programu. Študent je delavec in ne sin. Štipendija mu dovoljuje, da živi ob študiju. Šola proizvaja konsenz, zato je potrebna globalna kontestacija, splošno kritično zavračanje z nenehno mobilizacijo, osebnim angažiranjem v boju. Povezani z drugimi univerzami, a samostojni.
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Tal Fevrâr dal '68, "Letaris e Filosofie" e je ocupade: un periodi di creativitât e di sperance. Al è un "no" ae scuele che e slontane i lavoradôrs, al autoritarisim, al mût di fâ lezion e esams, si vûl decidi il propri plan di studis. Il student al è un lavoradôr, no un fi, e il presalari al pues permetii di vivi studiant. La scuele e prodûs "consens", duncje e covente une “contestazion globâl”, une disposizion critiche gjeneralizade e dirompente che e rindi necessarie la mobilitazion continue, la lote, e la partecipazion individuâl. |
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L'anno accademico del 1968 inizia all’insegna del rispetto per i nuovi iscritti. Il bullismo goliardico non veniva ostacolato: bloccava gli studenti isolati per umiliarli. I blocchi vengono contrastati in massa dai nuovi e vecchi iscritti, assieme. Da quei giorni non ci sarà più un solo atto di bullismo. Il 13 dicembre 1968 si decide di fare una prima Assemblea Generale: 400 persone in un'aula sono troppe, ci vuole l'Aula Magna. Ma il Rettore pensa che un’assemblea di studenti non sia moralmente abbastanza importante per questa sala. Gli studenti, alle porte dell’Aula Magna, gridando “Assemblea!”, convincono il Rettore ad aprire l’Aula: viene riconosciuto che gli studenti hanno la “dignità” di discutere alla pari. Gli studenti vogliono essere soggetti, nelle scelte. Tutto deve cambiare. |
Akademsko leto 1968 se prične v duhu spoštovanja brucov. Neovirano študentsko nasilje je poniževalo posamične študente, toda blokade so množično preprečevali stari študentje skupaj z novimi. Odtlej niso zabeležili več podobnega nasilja. 13.decembra 1968 skličejo prvo študentsko skupščino. Zbere se jih 400, dvorana je premajhna, zato zahtevajo Avlo magno, ki je Rektor noče dati, češ da v tak slovesen prostor študentski shod ne spada.Študenti ne odnehajo, pred Avlo vzklikajo „skupščina, skupščina“ in prepričajo Rektorja, da avlo odpre. Študentom priznajo dostojanstvo, da lahko enakopravno razpravljajo in zborujejo. Študentje hočejo biti subjekt lastnih izbir. Vse se mora spremeniti. |
L'an academic dal 1968 al scomence su la fonde dal rispiet pai gnûfs iscrits. Il bulisim goliardic nol vignive ostacolât, e al blocave i students isolâts par umiliâju. I blocs a vegnin contrastâts in masse dai gnûfs e vecjos iscrits, insiemi. Di chei dîs, nol sarà plui un sôl at di bulisim. Ai 13 di Dicembar dal 1968 si decît di fâ une prime Assemblee gjenerâl: 400 personis intune aule a son masse, e vûl la Aule Magne. Ma il Retôr al pense che une assemblee di students no sedi moralmentri avonde impuartante par cheste sale. I students, su lis puartis de Aule Magne, berlant “Assemblee!”, a convincin il Retôr a vierzi la Aule: al ven ricognossût che i students a àn la “dignitât” di discuti a pâr. I students a vuelin jessi sogjets, intes sieltis. Dut al à di cambiâ. |
Gli studenti vogliono prendere il controllo della loro formazione, del loro futuro e di conseguenza le decisioni devono essere discusse con loro. Ma c'è chi vuole mantenere il controllo (i "baroni") e si oppone accanitamente. Nel rispondere agli studenti sono opposti continui rinvii e labirinti burocratici: un muro di gomma. Si risponde con occupazioni e manifestazioni alternate a richieste concrete e alleanze con il personale universitario e le forze sociali. Alla fine, nel marzo del '70, l’Assemblea Generale studentesca "allargata" viene accettata come luogo di indirizzo dell’Università Si discuterà di Edilizia generale, Studenti lavoratori, Presalario, Seminari, Esami, Fondi per gli studenti, Gestione degli Istituti, Assemblee, Luoghi di ritrovo e discussione degli studenti, Sdoppiamento delle Cattedre, Programmi e libri di testo, Libri di testo e dispense, Casa dello studente, Mensa, Rimborso spese trasporti, Biblioteca, Informazioni, Studenti stranieri. Si vuole una Università diversa e una Società diversa. |
Študentje želijo kontrolo nad lastno vzgojo, lastno bodočnostjo, zato se morajo pogovarjati z njimi o vsaki odločitvi. Toda „baroni“ hočejo ohraniti nadzor nad vsem in se zato upirajo. V odgovorih na zahteve študentov prevladujejo odlašanje in birokratsko ovinkarjenje.
Odgovor so zasedbe in manifestacije, ki jih spremljajo konkretne zahteve ter zavezništvo z zaposlenimi na univerzah in družbenimi silami. Končno bo marca 1970 „razširjena študentska skupščina“ priznana kot kraj, kjer se univerzo usmerja.
Govor je o gradnjah, o študentih-delavcih, štipendijah, seminarjih, izpitih, študentskih skladih, podvojitvi kateder, programih in učilih, študentskem domu, menzi, vračilu prevoznih stroškov, biblioteki, informacijah, tujih študentih. Zahteva je: drugačna univerza in drugačna družba.
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I students a vuelin cjapâ il control de lôr formazion, dal lôr futûr e di consecuence lis decisions a àn di jessi discutudis cun lôr. Ma al è cui che al vûl mantignî il control (i "barons") e che si opon in maniere incagnide. Intal rispuindi ai students si tirin fûr rimants continuis e labirints burocratics: un mûr di gome. Si discutarà di edilizie gjenerâl, di students lavoradôrs, presalari, seminaris, esams, fonts pai students, gjestion dai istitûts, assembleis, lûcs pai students par cjatâsi e par discuti, disdopleament des catidris, programs, libris di test e dispensis, cjase dal student, mense, rimbors des spesis pai traspuarts, biblioteche, informazions, students forescj. Si vûl une universitât divierse e une societât divierse. |
Mc19701215 ud assembleescuole
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Italiani e Sloveni uniti nella lotta - Slovenci, Italijani naprej skupnem boju! Nel dicembre '70 la destra organizza a Trieste una manifestazione contro la visita del Presidente jugoslavo Tito. Nello stesso giorno - si saprà poi - in Italia è in atto un tentativo di colpo di stato. Alcuni studenti sloveni vengono aggrediti. La città insorge. Il prefetto sgombera le scuole occupate e gli studenti si riversano nelle strade: il movimento universitario ospiterà gli studenti in Aula Magna. Nasce la parola d'ordine "Italiani e sloveni uniti nella lotta". E' la rottura della separazione tra comunità diverse, separazione presente in città da più di cinquant'anni. Il 14 dicembre parte dall'Università un corteo, in migliaia si raggiunge Piazza Goldoni. Duško Udovič, uno degli studenti aggrediti dai fascisti legge la mozione degli universitari in italiano e sloveno: dal palco cercano di sottrargli il comunicato, per la prima volta lo sloveno viene usato in una manifestazione pubblica promossa dal Comune. Per il movimento si lotta uniti, nel rispetto delle diversità. |
Italiani e Sloveni uniti nella lotta -Slovenci, Italijani naprej v skupnem boju! Decembra 1970 je tržaška desnica priredila manifestacijo proti napovedanemu državniškemu obisku predsednika Tita. Pozneje se je izvedelo, da so v Italiji pripravljali državni udar. Skupino slovenskih študentov napadejo. Mesto vzroji. Prefekt ukaže izprazniti zasedene šole in dijaki napolnijo ulice in trge: univerzitetni študenti sprejmejo dijake v „Avlo magno“. Porodi se geslo „Italijani in Slovenci v skupnem boju!“ Prebita je več kot petdesetletna pregrada med skupnostima. 14.decembra iz univerze krene sprevod, tisoči se zberejo na Goldonijevem trgu. Eden izmed študentov, Duško Udovič, ki so ga fašisti napadli, prebere resolucijo visokošolcev v italijanščini in slovenščini. Na odru mu skušajo iztrgati besedilo iz rok, kajti to je prvič, da slovenščina zveni na javnem shodu, ki ga je priredila Občina. Gibanje poudarja skupen boj ob spoštovanju različnosti.
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Talians e Slovens unîts inte lote - Slovenci, Italijani naprej skupnem boju! Intal Dicembar dal '70, la diestre e organize a Triest une manifestazion cuintri de visite dal President jugoslâf Tito. Inte stesse dì - si savarà dopo - in Italie e je in at un tentatîf di colp di stât. Cualchi student sloven al ven agredît. La citât e da sù. Il Prefet al sgombere lis scuelis ocupadis e i students si butin fûr tes stradis: il moviment universitari al ospitarà i students in Aule Magne. E nas la peraule di ordin "Talians e slovens unîts inte lote". E je la roture de separazion tra comunitâts diviersis, separazion che e jere presinte in citât di plui di cincuante agns. Ai 14 di Dicembar al partìs de Universitât un corteu, e in miârs a rivin in Place Goldoni. Duško Udovič, un dai students agredîts dai fassiscj, al lei la mozion dai universitaris par talian e par sloven: dal palc a cirin di gjavâi il comunicât, pe prime volte il sloven al ven doprât intune manifestazion publiche promovude dal Comun. Pal moviment si lote unîts, intal rispiet des diversitâts. |
MV19701215 1 TS TriesteLegalita
Corteoslo
Dusko
Mv19701209 ts 4 manifestazioneneofascista
Mv19701215 ts 4 manifestazionecittadina
Mv19701215 ts manifestazionecittadinaantifascista
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Pd 680228 2
Pd 680229
Pd 680302
Pd 680308
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Ss19701209 2 ts aggressionefascista 1
U19701208 017 ts aggressionefascista 1
U19701214 005 ts manifestazioneantifascista 1
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Il movimento studentesco in Friuli si sviluppa nelle Scuole Superiori. Un momento chiave fu l'occupazione del Liceo Classico "Stellini" nel dicembre '68. I temi del movimento furono quelli del del diritto di assemblea, di organizzazione, di partecipazione alle scelte, l’autogestione, l’edilizia scolastica, l’antiautoritarismo. Chi ha partecipato al movimento udinese e studierà a Trieste riporterà la sua esperienza di lotta. Il movimento friulano fu anche attivo sui temi della crescita culturale del territorio, fin dalle lotte del '65 sulla facoltà di medicina, su quelli del controllo del territorio e delle servitù militari, su temi internazionali che coinvolgevano una zona di confine, come quelli sull'Alleanza militare atlantica (NATO) e su problemi internazionali, quale quello del Vietnam
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V Furlaniji se študentsko gibanje razvija v višjih šolah. Ključnega pomena je zasedba klasičnega liceja „Stellini“ decembra 1968. Glavne teme so pravica do zbiranja na skupščinah, pravica do organiziranosti, participacije, samouprave, gradnje šolskih prostorov, nasprotovanje avtoritarizmu. Kdor je sodeloval v videmskem gibanju in je nato študiral v Trstu prinaša vanj svoje izkušnje. Furlansko študentsko gibanje je aktivno tudi ob problematiki kulturne rasti pokrajine, ki jo načnejo že leta 1965 z bojem za ustanovitev medicinske fakultete, obenem pa tudi z zahtevami o nadzoru ozemlja in vojaških služnosti. Končno so se lotili tudi mednarodnih tematik, ki so zadevale mejna področja, kot naprimer problem pakta NATO in vojne v Vietnamu. |
Il moviment studentesc in Friûl si disvilupe intes scuelis superiôrs. Un moment clâf al è stât chel de ocupazion dal Liceu classic "Stellini", intal Dicembar dal '68. I temis dal moviment a son chei dal dirit di assemblee, di organizazion, di partecipazion aes sieltis, la autogjestion, la edilizie scolastiche, l'antiautoritarisim. Cui che al à partecipât al moviment udinês e che al studiarà a Triest al ripuartarà la sô esperience di lote. Il moviment furlan al è stât ancje atîf sui temis de cressite culturâl dal teritori, fin des lotis dal '65 su la facoltât di Medisine, su chei dal control dal teritori e des servitûts militârs, su temis internazionâi che a interessavin une zone di confin, tant che chei su la Aleance militâr atlantiche (NATO), e su problemis internazionâi, come chel dal Vietnam. |
C19681214 15 TSUD ManifestazioniSuperiori
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Mv19701210 ud scioperostudenti
Mv19701211 ud occupatomarinoni
Mv19701219 ud occupatostringher
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Stellini
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SalaDvoranaSale_2.pdf (0 kB) L\'ASSEMBLEA E IL MOVIMENTO STUDENTESCO - SKUPŠ?INA IN ŠTUDENTSKO GIBANJE - LA ASSEMBLEE E IL MOVIMENT STUDENTESC
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Udine Palazzo Morpurgo - Trieste Magazzino delle Idee - 2018
Approfondimenti ⇒ cronologia 1960-74 ⇒ interviste sui quotidiani ⇒ ritagli dai giornali '63-'74 ⇒ interviste video → |
IL '68 NEL MONDO |
LETO 1968 V SVETU |
IL '68 INTAL MONT |
Dicembre '61: gli USA inviano in Vietnam 1364 "consiglieri": in realtà è l'esercito. La nuova guerra nel Vietnam, riempirà le pagine dei giornali e le piazze. Il marzo '68 porterà i guerriglieri fino alla capitale del Sud, Saigon. Dopo le orribili fotografie della strage di My Lai e degli effetti dei bombardamenti si chiede con insistenza la pace. Nel '71 i "Documenti del Pentagono" rivelano che i Presidenti USA avevano mentito al mondo sul come e il perché della guerra. La pace arriverà solo nel 1975. Nel '64 a Berkeley, USA, è arrestato l'attivista M. Savio: se l'Università è una macchina, dice, bisogna "mettere i propri corpi tra gli ingranaggi"; 792 studenti arrestati mentre chiedevano libertà di parola e organizzazione, fine della discriminazione razziale e pace nel Vietnam. |
Decembra 1961 so ZDA poslale v Vietnam svoje „svetovalce“, dejansko svojo vojsko. Nova vietnamska vojna bo polnila strani časopisov in trge. Marca 1968 vietnamski gverilci pridejo do južnega glavnega mesta, v Saigon. Po groznih slikah pokola v My Laiu in vidnih posledicah bombardiranja narašča zahteva po miru. Leta 1971 „pentagonski dokumenti“ razkrijejo, da so ameriški predsedniki lagali celemu svetu o razlogih za to vojno. Mir bo šele 1975. Leta 1964 v ameriškem Berkeleyu aretirajo aktivista M.Savia, ki pravi, da je univerza kakor stroj, jo moramo ustaviti tako, da s svojimi telesi zaustavimo mehanizem. 792 študentov aretirajo, ker zahtevajo svobodo govora in organizacije, konec rasne diskriminacije in mir v Vietnamu.
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Dicembar '61, i Stâts Unîts di Americhe a mandin in Vietnam 1364 "conseîrs": in realtât si trate dal esercit. La gnove vuere intal Vietnam e jemplarà lis pagjinis dai gjornâi e lis placis. Il Març dal '68 al puartarà i vuerilîrs fin te capitâl dal Sud, Saigon. Dopo lis fotografiis oribilis dal maçalizi di My Lai e dai efiets dai bombardaments, si domande cun indurance la pâs. Intal '71, i "Documents dal Pentagon" a pandin che i Presidents dai Stâts Unîts a vevin contât bausiis al mont sul cemût e sul parcè de vuere. La pâs e rivarà dome intal 1975. Intal '64 a Berkeley, tai Stâts Unîts, al ven arestât l’ativist M. Savio: se la Universitât e je une machine, al dîs, si à di "meti i propris cuarps tra i ingranaçs"; 792 students arestâts intant che a domandavin libertât di peraule e di organizazion, fin de discriminazion raziâl e pâs intal Vietnam. |
13 Life Special Edition 69
15 03 18 18 15 Office Lens
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C19690904 1 MuoreHoChiMinh
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Life19691206 38 mylai
Mylai
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In alcuni stati degli USA nel 1961 i "negri" non devono più restare in fondo agli autobus. Si lotta contro la discriminazione razziale. Questa lotta ha le sue vittime: ucciso nel 1965 Malcolm X, militante nero - ai suoi funerali partecipa un milione e mezzo di persone - ucciso nel 1968 Martin Luther King: la sua figura e il suo discorso "Io ho un sogno..." sono una tappa nella lotta contro la discriminazione. Alle Olimpiadi del Messico del '68 Smith e Carlos tengono i pugni alzati sul podio per ricordare le lotte dei neri negli USA: saranno cacciati. Nel 1970 viene arrestata Angela Davis, assistente del filosofo Marcuse e militante delle "Pantere Nere": i manifesti per la sua liberazione riempiranno case e sedi di partito.
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V nekaterih ameriških zveznih državah leta 1961 „črncem“ ni treba več ostajati na dnu avtobusov. Začne se boj proti rasni diskriminaciji. Ta boj terja žrtve: leta 1965 ubijejo Malcolma X, črnopoltega aktivista, ki ga na pogrebu pospremi poldrugi milijon ljudi. Leta 1968 pade Martin Luther King. Njegov lik in govor „I have a dream... Sanjam...“ sta pomembni etapi v boju proti diskriminacijam. Med mehiško olimpijado leta 1968 Smith in Carlos z dvignjenimi pestmi na odru nagrajencev opozarjata na boj črnopoltega prebivalstva v ZDA. Zato so ju zapodili. Leta 1968 aretirajo Angelo Davis, asistentko filozofa Marcuseja, članico „Črnih panterjev“. Lepaki za njenjo osvoboditev napolnijo domove in strankarske sedeže. |
In cualchi stât dai Stâts Unîts di Americhe, intal 1961 i neris no scuegnin plui restâ da pît dai autobus. Si lote cuintri de discriminazion raziâl. Cheste lote e à lis sôs vitimis: intal 1965 al ven copât Malcolm X, militant neri, che ai siei funerâi a partecipin un milion e mieç di personis; e intal 1968 al ven copât Martin Luther King, che la sô figure e il so discors "Jo o ai un sium..." a son une tape inte lote cuintri de discriminazion. Aes Olimpiadis dal Messic dal '68, Smith e Carlos a tegnin i pugns alçâts sul podi par ricuardâ lis lotis dai neris intai Stâts Unîts: ju pararan vie. Intal 1970 e ven arestade Angela Davis, assistente dal filosof Marcuse e militante des "Panteris Neris": i manifescj pe sô liberazion a jemplaran cjasis e sedis di partît. |
Gli eventi di ogni parte del mondo influenzano il pensiero e le strategie del movimento. La Rivoluzione Culturale cinese, il "Che" e Cuba, la strage nel Messico, il dramma della Palestina, guerre e dittature nel Sudest asiatico, la vittoria delle sinistre in Cile e il successivo colpo di stato, pur lontani sono presenti nei discorsi, nei volantini, nei documenti e nei cuori.
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Dogajanje po vsem svetu vpliva na mišljenje in strategijo gibanja: kitajska kulturna revolucija, „Che“ in Kuba, pokol v Ciudad Mejico, dramatična usoda Palestine, vojne in diktature na azijskem jugovzhodu, zmaga levice v Čilu in nato državni udar. Vsi ti oddaljeni dogodki so vedno prisotni v govorih, na letakih in v srcih.
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I events di ogni bande dal mont a influencin il pinsîr e lis strategjiis dal moviment. La Rivoluzion culturâl cinese, il "Che" e Cuba, il maçalizi in Messic, il drame de Palestine, vueris e ditaturis intal Sudest asiatic, la vitorie des çampis in Cile e il colp di stât sucessîf, ancje se lontans a son presints intai discors, intai volantins, intai documents e intai cûrs.
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C19690120 1 MorteJanPalach
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LibrettoRosso
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Guevara
Mondocaldo
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Il '68 in Italia nasce nel '67 a Pisa, in cui si scrivono le "Tesi della Sapienza" (Lo studente è un lavoratore), a novembre alla "Cattolica" di Milano, a dicembre a Palazzo Campana a Torino, dove si pubblica "contro l'autoritarismo accademico potere agli studenti". Il movimento dilagherà sia nelle Università che nelle Scuole. A Trieste l'occupazione di "Lettere e Filosofia" di febbraio è l'inizio del movimento regionale. Si tenta la repressione, ma nel marzo '68 a Roma, a Valle Giulia, gli studenti non scappano più.
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Oseminšestdeseto se v Italiji prične v Pisi, leta 1967, ko pišejo „Tezo znanja“ (Študent je delavec), nato novembra na katoliški univezi v Milanu, decembra v Palači Campana v Turinu, kjer objavijo „oblast študentom proti akademskemu avtoritarizmu“. Gibanje se kmalu razširi po višjih šolah in univerzah. V Trstu februarja zasedejo literarno-filozofsko fakulteto in s tem se prične gibanje po vsej deželi. Poskusi represije niso uspešni, saj študentje po rimskem spopadu v Valle Giulia marca 1968 ne bežijo več. V katoliških krogih, a ne samo v le-teh, „Pisma profesorici“ duhovnika Milanija (maj 1967) spodbujajo kritična razmišljanja o šoli, ki ščiti družbeno ločevanje po razredni pripadnosti. |
Il '68 in Italie al nas intal '67 a Pise, là che si scrivin lis “Tesis de Sapienza" (Il student al è un lavoradôr), a Novembar te "Catoliche" di Milan, a Dicembar a Palaç Campana a Turin, dulà che si publiche "Cuintri l'autoritarisim academic podê ai students". Il moviment si slargjarà sedi intes universitâts che intes scuelis. A Triest, la ocupazion di "Letaris e Filosofie" di Fevrâr e je il principi dal moviment regjonâl. Si tente la repression, ma intal Març dal '68 a Rome, a Valle Giulia, i students no scjampin plui.
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05 - Paolo Pietrangeli - Back
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C19680302 1 ValleGiulia
C19681214 15 TSUD ManifestazioniSuperiori
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LetteraProfessoressa
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PalazzoCampana1967
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Pic019
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Il 14 maggio 1968 inizia il Maggio francese. Due mesi di intense lotte studentesche e operaie, è l'immagine più vivida del '68. "Ce n'est qu'un début, continuons le combat!" sarà scandito anche in Italia. Le strade si riempiono di studenti e lavoratori, i muri di manifesti. Barricate a Parigi. Ben presto il gen. de Gaulle riporta il Paese "alla normalità". Il primo pensiero degli studenti è l'unità con i lavoratori: "Usine - Universités - Union", "Fabbrica - Università – Unione. |
14.maja 1968 se prične „francosti maj“. Dva meseca ostrih studentskih in delavskih bojev sta najbolj živa slika tega 1968. „Ce n'est qu'un debut, continuons le combat!“ Geslo bo odmevalo po vsej Italiji. Ceste napolnijo študentje in delavci, zidovi so polni lepakov. Barikade v Parizu. Gen. De Gaulle vsili državi mir in jo „normalizira“. Študentje mislijo na enotnost z delavci: „Usine-Universitets-Union“ (Tovarna-Univerza-Združitev). |
Ai 14 di Mai dal 1968 al scomence il Mai francês. Doi mês di lotis studentescjis e operariis intensis: e je la imagjin plui vivarose dal '68. Il sproc "Nus Est qu'un début, continuons le combat!" al sarà doprât ancje in Italie. Lis stradis si jemplin di students e di lavoradôrs, i mûrs di manifescj. Baricadis a Parîs. In curt, il gjenerâl De Gaulle al torne a puartâ il paîs "ae normalitât". Il prin pinsîr dai students al è la unitât cui lavoradôrs: "Usine - Universités - Union", "Fabriche - Universitât - Union". |
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AtelierPopulaireCeNestQUnDebut
AtelierPopulaireCopertina
AtelierPopulaireSerigrafia
AtelierPopulaire text 10
AtelierPopulaire text 17
AtelierPopulaire text 34
AtelierPopulaire text 40
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SManifestiMaggio
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"Autunno caldo" è il nome dato alle lotte di milioni di lavoratori nel 1969, anche per favorire la chiusura di importanti contratti nazionali. Prima e dopo ci furono grandi manifestazioni, anche in regione, a Udine sulle "Gabbie salariali", a Trieste sul "Piano CIPE", lotte contrattuali nella ormai solida zona industriale pordenonese. Gli studenti parteciparono con cortei loro a queste manifestazioni, bene accolti dai lavoratori. Le vittime di Avola e di Battipaglia nel corso di lotte sindacali colpirono il sentimento di tutti e portarono dovunque a iniziative di protesta. Lo "Statuto dei lavoratori", del 1970, fu un momento chiave per garantire le libertà sindacali e proteggere i diritti dei lavoratori
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„Vroča jesen“ so imenovali boj milijonov delavcev leta 1969 za kolektivne pogodbe. Tudi v naši deželi so bile pomembne manifestacije: v Vidmu proti „plačnim kletkam“, v Trstu proti „planu CIPE“, prav tako v pordenonskih industrijskih obratih. Študentje se s svojimi sprevodi pridružijo delavskim demonstracijam. Delavci so jih sprejeli prijazno. Žrtve policijskega nasilja v Avoli in Battipagli so prizadele domala vse, porodile nove proteste. Leta 1970 sprejeti „Statut o pravicah delavcev“ je bil ključnega pomena, ker je zapečatil sindikalne svoboščine in pravice delavcev.
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"Autun cjalt" al è il non dât aes lotis di milions di lavoradôrs intal 1969, ancje par favorî la firme di contrats nazionâi impuartants. Prime e dopo a son stadis fatis grandis manifestazions ancje in regjon, a Udin su lis paiis diferentis su scjale locâl, a Triest sul "Plan CIPE", e lotis contratuâls inte aromai solide zone industriâl pordenonese. I students a àn partecipât cui lôr corteus a chestis manifestazions, ben acetâts dai lavoradôrs. Lis vitimis di Avola e di Battipaglia dilunc des lotis sindicâls a àn colpît il sintiment di ducj e a àn puartât dapardut a iniziativis di proteste. Il "Statût dai lavoradôrs" dal 1970 al è stât un moment clâf par garantî lis libertâts sindicâls e par protezi i dirits dai lavoradôrs. |
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C19680622 17 TS IncidentiFiera
C19681203 1 Avola
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U19680125 004 TS ScioperoMetallurgici 1
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L'Italia è un paese sotto controllo: l'avanzata delle sinistre è considerata un pericolo. Per creare panico e richiesta di "ordine" alcune forze conservatrici - anche all'interno dello Stato - ricorrono alla "strategia della tensione" tramite bombe e attentati. Spesso cerca di incolpare i movimenti di protesta, anche in regione, a Peteano, ma il tentativo fallisce. La strage del 12 dicembre 1969, a Milano, in di Piazza Fontana a Milano, con 17 morti e 87 feriti verrà chiamata "La Strage di Stato”.
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Italija je bila pod nadzorom, napredek levice vzbuja strah. Da bi ustvarili paniko in porajali zahteve po „redu“ so konzervativne sile, tudi znotraj državnega aparata, udejanile „strategijo napetosti“ z bombnimi atentati, tudi z namenom, da bi krivdo zvalili na protestniška gibanja. Tudi v naši deželi, v Petovljah, toda poskus se izjalovi. Pokol decembra 1969 v Milanu, v kmečki banki na trgu Fontana, ki je terjal 17 mrtvih in 87 ranjenih bo javnost poznala kot „državni pokol“.
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La Italie e je un paîs sot control: la avanzade des çampis e je calcolade un pericul. Par creâ panic e domande di "ordin", cualchi fuarce conservadore - ancje dentri dal Stât - e ricor ae "strategjie de tension" midiant di bombis e atentâts. Dispès e cîr di incolpâ i moviments di proteste, ancje in regjon, a Petean, ma il tentatîf al falìs. Il maçalizi dai 12 di Dicembar dal 1969, in place Fontana a Milan, cun 17 muarts e 87 ferîts, al vignarà clamât "il maçalizi di stât". |
L'esibizione dei propri privilegi sociali, sembrava un affronto verso chi viveva una vita carica di problemi. Ci furono "contestazioni" da cui nacquero scontri. Alla "Bussola" in Versilia uno studente, colpito da un proiettile della polizia, rimase paralizzato. In regione, a Lignano, ci furono degli arresti per una contestazione organizzata da esponenti giovanili di tutto l'arco costituzionale, DC compresa.
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Nesramno razkazovanje družbenih privilegijev je vzbujalo odpor, ker je žalilo vse, ki so imeli življenje polno problemov. Prišlo je do „oporekanja“, ki je porodilo spopade. V lokalu „la Bussola“ v Versilii je študenta ranila policijska krogla. Ostal je hrom. Pri nas, v Lignanu, so mladinske organizacije strank ustavnega loka (tudi KD) organizirale podobno kontestacijo. Prišlo je do aretacij.
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La esibizion dai propris vantaçs sociâi e someave un afront viers cui che al viveve une vite plene di problemis. A son stadis "contestazions", e di chês a son nassûts scuintris. Ae "Bussola", in Versilie, un student - colpît di un proietil de polizie - al è restât paralizât. In regjon, a Lignan, a jerin stâts arescj par une contestazion organizade di zovins esponents di dut l'arc costituzionâl, DC includude. |
SalaDvoranaSale_1.pdf (0 kB) IL \'68 NEL MONDO - LETO 1968 V SVETU - IL \'68 INTAL MONT
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Hanno scritto di noi (ringraziamo Giulia Basso):
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